فلسفه ی تعلیم و تربیت دانشگاه شاهد تهران

دکتری تخصصی (PHD) فلسفه ی تعلیم و تربیت دانشگاه شاهد تهران - ورودی نیمسال دوم 93

فلسفه ی تعلیم و تربیت دانشگاه شاهد تهران

دکتری تخصصی (PHD) فلسفه ی تعلیم و تربیت دانشگاه شاهد تهران - ورودی نیمسال دوم 93

فلسفه ی تعلیم و تربیت دانشگاه شاهد تهران

با سلام و ادب
فضای حاضر توسط یکی از دانشجویان دکتری فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه شاهد طراحی شده تا مقدمه ای برای ارتباط بیشتر دانشجویان دکتری فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه های کشور و تعامل مثبت و سازنده در راستای رشته فلسفه تعلیم و تربیت باشد. امید است بتوانیم با این درگاه حلقه ارتباطی در بین دانشجویان دکتری و معرفی دانشگاه شاهد باشیم.
جهت عضویت در گروه تلگرام دانشجویان دکتری فلسفه تعلیم و تربیت به پست الکترونیکی زیر پیام دهید.
teacher67@gmx.com
لازم به ذکر است عضویت در این گروه فقط مختص دانشجویان دکتری و اساتید فلسفه تعلیم و تربیت می باشد.
با تشکر
حمید احمدی هدایت

۶ مطلب در بهمن ۱۳۹۳ ثبت شده است

باسمه تعالی

«اوصیکما و جمیع ولدی و اهلی و من بلغه کتابی بتقوی الله و نظم امرکم» (امام علی علیه السلام)

فراخوان مقاله

نوزدهمین همایش بزرگداشت حکیم ملاصدرا/ خرداد 1394

لینک سایت همایش

«فلسفه و نظم عمومی»

یکی از واقعیتهای هستی و مسائل هستی‌شناختی، «مدنی بالطبع» بودن انسان است تا بدانجا که امروزه بسختی میتوان تصور کرد فرد انسانی خارج از جامعه حتی قادر به حیات باشد. از سویی آنچه ضامن بقای هر جامعه است نظام، قوانین و قواعدی است که همزیستی افراد انسانی را میسر ساخته تا رفع نیازها و منافع هریک، نیاز و منفعت دیگری را نابود نکند. بر پایه همین اصل، ساختار و نهادهای اجتماعی شکل گرفت، سخن از حقوق و وظایف متقابل دولت و ملت بمیان آمد و علومی همچون جامعه‌شناسی، حقوق، اخلاق اجتماعی و سیاست پدید آمد.

فیلسوف و فلسفه که متعهد به تبیین مبادی تصوری و تصدیقی علوم دیگرند، گریز و گزیری از مطالعه اصول و قوانین جامعه و نظام حاکم بر آنها و نیز فرصتها و تهدیدهای اجتماعی ندارند. بر همین اساس، بنیاد حکمت اسلامی صدرا بر آن شد نوزدهمین همایش از سلسله همایشهای بزرگداشت حکیم ملاصدرا را به موضوع «فلسفه و نظم عمومی» اختصاص دهد تا هم یادآوری وظیفه خطیر فیلسوفان و متفکران جامعه باشد و هم موعد و میقاتی برای اهل نظر تا اندیشه و دانش خود را کنار هم نهند؛ امید آنکه گامی عملی نیز برداشته شود.

بدینوسیله از اساتید، صاحبنظران و پژوهشگران گرامی دعوت میشود با ارائه مقاله در موضوعات ذیل یا دیگر موضوعات مرتبط، در این همایش شرکت نمایند. بدیهی است که مقالات باید دارای مضمون جدید یا رویکرد تحلیلی‌ـ‌انتقادی و معطوف به نتیجه‌یی کاربردی و سود عملی برای جامعه باشد.

 لطفاً مقالات خود را بنشانی siprin@mullasadra.org ارسال و در موضوع نامه مرقوم فرمایید:«مربوط به همایش خرداد 94»

زمانبندی مراحل همایش:

مهلت ارسال چکیده مقالات: 26 12/ /1393
مهلت ارسال اصل مقالات:

04

02/ /1394
برگزاری همایش:پنج‌شنبه       31 02/ /1394
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ بهمن ۹۳ ، ۰۹:۳۸
حمید احمدی هدایت

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ بهمن ۹۳ ، ۰۹:۳۴
حمید احمدی هدایت

پژوهشی فلسفی درباره امکان تربیت دینی

در بهار سال جاری کتابی در حوزه «تربیت دینی» تحت عنوان «پژوهشی فلسفی درباره امکان تربیت دینی» تألیف میشاییل هاند و ترجمه دکتر سیدمهدی سجادی (عضو هیئت علمی گروه تعلیم و تربیت، دانشگاه تربیت مدرس) توسط انتشارات سازمان تبلیغات اسلامی (شرکت چاپ و نشر بین‌الملل)‌ روانه بازار کتاب شده است.

این کتاب، «امکان» تربیت دینی را از زاویه دید «فلسفی» و با روی‌کردی تحلیلی بررسی می‌کند. سؤال از «امکان تربیت دینی» به این معنا است که آیا تربیت دینی از نظرگاه منطقی ممکن است یا نه؟ شماری از شکاکان و ناباوران به امکان تربیت دینی، به این دلیل که اعتقاد دارند «فهم دینی» در گروی «باور دینی» است و تأکید می‌کنند: «باورهای دینی الزاماً پیش‌فرض فهم دینی است»، قائل به «امتناع» تربیتی دینی شده‌اند. شماری دیگر با روی‌کردی اپیستمولوژیک و طرح این پرسش که به‌راستی دین شکلی از اشکال دانش است یا نه و آیا «تربیت دینی» ناظر به این شکل ویژه از دانش شکل می‌گیرد؟ در «امکان تربیت دینی» مناقشه کرده‌اند.

میشاییل هاند در این کتاب با بررسی نظرات فیلسوفانی مانند ویتگنشتاین، فیلیپس، هودسن، ویزدم، برنت، و دیگران پیرامون دانش دینی، باور دینی و امکان تربیت دینی، در صدد بوده ‌است پاسخ‌های مدلّل و معتبری در رد ادعای منکران «امکان تربیت دینی» صورت‌بندی کند.

فصل‌های این کتاب عبارت است از: یک مسأله فلسفی (پرسش از امکان تربیت دینی)، فهم شکل دانش، پرسش از امکان شکل دینی دانش، معنای گزاره‌های دینی، قضایای ذهنی و مادی.

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ بهمن ۹۳ ، ۰۱:۱۲
حمید احمدی هدایت

مصاحبه با دکتر محمد حسن میرزا محمدی


فلسفه آموزش و پرورش از جمله رشته‌های مهم دانشگاهی منشعب از فلسفه در غرب محسوب می‌شود. این رشته در دانشگاه‌های ایران در زیرمجموعه علوم تربیتی ارائه می‌شود. در کشورهای غربی فلسفه آموزش و پرورش (یا به عبارت دیگر فلسفه تعلیم و تربیت) به معنای جدید آن، از مطالعه و تحلیل مسائل وعوامل متناقض در آموزش و پرورش سرچشمه می‌گیرد. به عبارت دیگر فلسفه جدید‌ آموزش و پرورش در غرب، نظام فکری تئوری و نظری محض نیست بلکه خود نتیجه مسائل و مشکلات گوناگونی است که در نظام و وضع‌ تربیتی یک جامعه پدید می‌آید. به نظر می‌رسد عدم ارتباط تنگاتنگ اندیشه و مسائل اجتماع در جامعه ما، در حوزه فلسفه تعلیم و تربیت نیز نمودی آشکار دارد. در مصاحبه با دکتر محمد حسن میرزا محمدی، معاون آموزشی و از اعضای هیات علمی گروه فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه شاهد با توجه به تاریخچه فلسفه تعلیم و تربیت در غرب و ایران و همچنین سنت فکری اسلامی، به این معضل پرداخته‌ایم.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ بهمن ۹۳ ، ۰۱:۰۹
حمید احمدی هدایت

 

تصویر

نام و نام خانوادگی

ردیف

     

حمید احمدی هدایت

hahmadih67@gmail.com

استان همدان

1

 

 

 

مصطفی کریمی

sinak62@gmail.com

استان همدان

2

 

 

 

علی عبداله یار

ali.abdolahyar1350@gmail.com

استان خراسان

3

 

 

 

مجید خاری آرانی

khari322_m@yahoo.com

استان اصفهان

4

 

 

عارف پورمحمودی

aref.pourmahmoudi@gmail.com

استان خوزستان

5

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ بهمن ۹۳ ، ۰۰:۳۸
حمید احمدی هدایت
۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ بهمن ۹۳ ، ۰۰:۰۵
حمید احمدی هدایت