دغدغه های من در فلسفه تربیت و فناوری

۵ مطلب در فروردين ۱۳۹۴ ثبت شده است

دانشگاه شاهد برگزار می کند.

سخنی با اندیشمندان و متخصصان متعهد و دلسوز

امروز ما در جهانی زندگی می‌کنیم که در آن ظلم و ستم یه جای عدالت و شفقت، منافع شخصی به جای منافع جمعی، تفرقه به جای اتحاد، استعمار و استثمار به جای کمک و دستگیری، جنگ افروزی به جای صلح طلبی، خشونت به جای مدارا و سبک زندگی مادی به جای سبک زندگی دینی و معنوی نشسته است. این در حالی است که ما یک میراث فرهنگی و تمدن غنی و بسیار ارزشمند برخاسته از اسلام ناب محمدی (ص) را در اختیار داریم که می‌تواند برای مسائل و مشکلات جهان امروز راه حل ارائه کند و این ظرفیت در جهان فعلی می تواند مبنایی برای پی ریزی تمدن نوین اسلامی باشد. بر این اساس دانشگاه شاهد در نظر دارد همایش ملی " تمدن نوین اسلامی ( چیستی، چرایی و چگونگی ) " را در مهرماه سال 1394 برگزار کند. بدینوسیله از شما دعوت می‌شود تا در این تلاش علمی – فرهنگی با ارائه مقالات خود در محورهای یادشده، زمینه دستیابی به اهداف همایش و ارتقای آن را فراهم سازید.



http://neicc.ir


۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ فروردين ۹۴ ، ۲۰:۰۵
حمید احمدی هدایت

سه کاربرد عمده معنای فلسفه:

1. فلسفه به عنوان یک رشته علمی[1] و دانش[2].
2. فلسفه به عنوان روش[3].
3. فلسفه به عنوان تجربه[4].

وقتی که از نظام‌های فلسفی چون فلسفه‌های افلاطون، ارسطو، افلوطین، آگوستین، فارابی، ابن‌سینا، ابن‌رشد، دونس اسکوتوس، دکارت، هگل، هایدگر و... سخن می‌گوییم، کاربرد اول واژه در میان است. بدون تردید، فلسفه برای کودکان، آموزش نظام‌ها و مکاتب فلسفی مانند مشاء، اشراق، حکمت متعالیه، ایده‌آلسیم و... نیست. 

گاهی فلسفه را به عنوان روشی برای خردورزی و مواجهه منطقی با مسائل و باورها به کار می‌بریم که در سنت فلسفه تحلیلی، چنین کاربردی در میان است. عده‌ای تصریح می‌کنند که فلسفه عبارت است از اندیشیدن درباره تفکر و راه‌هایی که موجب ارتقای تفکر ما می‌شود.[5] فلسفه در این کاربرد نه دانش، بلکه مهارت است: مهارت تفکر منطقی، تحلیلی، اثربخش، نقادانه و خلاق. در روی آورد لیپمن، فلسفه برای کودکان به این معنا فلسفه است. 

گاهی مراد از فلسفه تجارب فلسفی است. فلسفیدن به این معنا صرفاً یک فعالیت منطقی-عقلانی نیست بلکه مواجهه خاص با پیرامون است. کودکان از بدو تولد، در تماس مستقیم با جهان پیرامون خودند. تجربه‌ای که آنان می‌یابند از گونه‌ی تجارب عرفی است، یعنی سطحی‌ترین تجربه، بدون ابزار و تکنیک که با تعابیر کلی، مبهم و زبان عرفی بیان می‌شود. کودکان- بدون توجه به موارد نادر- از تجارب علمی نیز برخوردار نیستند، یعنی تجاربی که در علومی مانند فیزیک، شیمی، زیست‌شناسی، روانشناسی و... حاصل می‌شود و با زبانِ دقّی بیان می‌گردد. 

[1]. discipline

[2]. knowledge

[3]. method

[4] experience

[5] ACER 1999,p2


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ فروردين ۹۴ ، ۱۵:۰۳
حمید احمدی هدایت

شیوه های استناد کردن در نوشته های پژوهشی (رفرنس دهی داخل متن)



1- یک اثر دارای یک مؤلف:

وقتی که به یک اثر دارای تنها یک مؤلف استناد می کنید نام خانوادگی صاحب اثر و سال انتشار اثر را ذکر نمایید. نام خانوادگی صاحب اثر باید بدون القابِ آقا، خانم، دکتر، مهندس، پروفسور و غیره بیاید.

مثال:

در پژوهش خجسته (1370) جنین نتایجی به دست نیامد.


2- یک اثر دارای دو مؤلف:

وقتی به اثری که دارای دو مؤلف است استناد می کنید نام هر دو مؤلف و تاریخ انتشار اثر را ذکر نمایید.

مثال:

یافته های دانا و حسینی (1365) حاکی از این است ....

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ فروردين ۹۴ ، ۱۴:۵۶
حمید احمدی هدایت
Refocusing the Self in Higher Education

A Phenomenological Perspective

By Glen Sherman

کتاب حاضر، همان‌طور که از عنوان فرعی آن برمی‌آید، مطالعه‌ای فلسفی با رویکردی پدیدارشناختی درباره آموزش عالی است. آموزش عالی گرچه از مقاطع تکمیلی نظام‌های تعلیم و تربیت محسوب شده و تمام کشورها با گسترش و عمق‌بخشی به عملکردهای این حوزه به‌دنبال توسعه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی جامعه خود هستند، اما تاکنون از نظر فیلسوفان تعلیم و تربیت به‌نوعی مغفول مانده است؛ به‌طوری که با جستجویی ساده در اینترنت درمی‌یابیم که آثار مرتبط با فلسفه آموزش عالی بسیار اندک است. بر همین اساس، ضعف‌های بنیادین و خلأهای پژوهشی زیادی در این قلمرو مشاهده می‌شود. به‌عنوان نمونه، در ادبیات آموزش عالی، نظریه‌های یادگیری و رشد بدون ملاحظه بینش‌های اساسی فلسفی عمدتاً برگرفته از روان‌شناسی هستند. از این‌رو، کتاب حاضر به خلأهای نظری آموزش عالی حاصل از بی‌توجهی به فلسفه اشاره داشته و اهمیت تاریخ فلسفه برای قلمرو آموزش عالی را منعکس می‌کند. همچنین، بینش‌های اساسی برگرفته از رویکردهای فلسفی پدیدارشناسی و واسازی به‌شیوه‌ای قابل فهم در این کتاب بیان شده و دلالت‌های آن‌ها برای یادگیری و رشد توضیح داده شده‌اند. در نهایت، دیدگاه‌های فلسفی نویسنده درباره شیوه‌های بدیل اندیشه در خصوص مواردی چون تجربه دانشجویی، یکپارچه‌سازی برنامه‌های درسی، فوق‌برنامه‌ها، و ... در آموزش عالی بیان شده است. 
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ فروردين ۹۴ ، ۱۴:۴۲
حمید احمدی هدایت

باز عالم و آدم و پوسیده گان خزان و زمستان خندان و شتابان به استقبال بهار میروند ،تا اندوه زمستان را به فراموشی سپارند و کابوس غم را در زیر خاک مدفون سازند و آنگه سر مست و با وجد و نشاط و با رقص و پایکوبی با ترنم این سرود طرب انگیز نوروز و جشن شگوفه ها را بر گذار می نمایند.


                                                     آغاز بهار ۱۳۹۴ بر شما مبارک

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۳ فروردين ۹۴ ، ۱۴:۴۴
حمید احمدی هدایت