دغدغه های من در فلسفه تربیت و فناوری

۱۱ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۵ ثبت شده است

دهمین شماره فصلنامه تخصصی «فلسفه و کودک» به صاحب امتیازی آیت‌الله سیدمحمد خامنه‌ای، مدیر مسئولی زهره حسینی و سردبیری دکتر طوبی کرمانی و مدیریت اجرایی مژگان پروینیان منتشر شد.

هیئت تحریریه این مجله: آیت‌الله سیدمحمد خامنه‌ای، دکتر غلامحسین ابراهیم دینانی، غلامرضا اعوانی، دکتر رضا داوری اردکانی، دکتر احدفرامرز قراملکی، دکتر عبدالرزاق حسامی‌فر، دکتر علینقی باقرشاهی و دکتر قاسم پورحسن میباشند که توسط انتشارات بنیاد حکمت اسلامی صدرا به چاپ رسیده است.

در سر مقاله این فصلنامۀ تخصصی به قلم خانم دکتر طوبی کرمانی می‌خوانیم:

کودکان و فرزندان امروز ما آینده‌سازان فردا و بازوان فکری و عقلی هر قوم و ملت و امتی هستند. نوع تربیت، آموزش، مهارتهای زندگی، بالندگی عقلی و روحی امروز این کودکان حکایت از اندیشه و عملکرد آنها دارد... در کتب روایی تربیتی اسلام، توصیه‌ای به چشم می‌خورد که بسیار غریب می‌نماید و آن اینکه هر فرزندی را که مایلید از حیث جسمی و روحی سالم باشد، نه فقط از بدو تولد و نه فقط هنگام انتخاب همسر که بسیار پیشتر به پیشینه اخلاقی، نژادی و جسمی همسر باید توجه داشته باشید.... با توجه به بیان فوق، آیا میتوان گفت که هر عصری گسیخته از عصرهای گذشته است؟!

در بخشهای دیگر این نشریه عناوین زیر به چشم میخورد:

  • بررسی تأثیر داستانهای گلستان سعدی بر پرورش قضاوت اخلاقی نوجوانان با استفاده از روش آموزشی فلسفه به کودکان  

  • آینده را خصلتهای کودکانه میسازد  

  • بررسی تأثیر طرح سؤالات با واژگان و چیدمان غیرمعمول در پرورش ذهن فلسفی کودکان  

  • بررسی تأثیر برنامه فلسفه برای کودکان بر افزایش انگیزۀ پیشرفت  

  • رابطه راهبردهای فراشناختی و خلاقیت با خودکارآمدی دانش‌آموزان  

  • بررسی انواع مهارتهای نظم عمومی در رویکردهای فلسفه برای کودکان با توجه به معیارهای بومی‌سازی

  • ـمشاوره تحصیلی از طریق گفتگوی فلسفی

 

شماره 10 مجله به قیمت: 50000 ریال در اختیار علاقه مندان محترم قرار دارد. علاقه مندان برای خرید این شماره و شماره‌های پیشین مجله میتوانند به واحد انتشارات بنیاد حکمت اسلامی صدرا واقع در محل بنیاد (88153594) یا خیابان انقلاب، روبروی دانشگاه تهران، بین خیابان فخر رازی و خیابان دانشگاه، مجتمع فرهنگی پارسا، پلاک 1218 (تلفن: 66973202) مراجعه فرمایند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ ارديبهشت ۹۵ ، ۲۰:۴۱
حمید احمدی هدایت

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ ارديبهشت ۹۵ ، ۲۰:۳۷
حمید احمدی هدایت

کتاب آینده دین با برگردان رمضان برخورداری  را نشر جامعه شناسان منتشر کرد.این کتاب حاوی چهار فصل است سه فصل آن را مقالات سانتیاگو زابالا،ریچارد رورتی و جیانی واتیمو تشکیل می دهد.فصل پایانی کتاب حاوی گفتگوی زابالا با رورتی و واتیمو در باب آینده دین است;دو اندیشمندی که به جبهه های فکری نوعمل گرایی و هرمنوتیک تعلق دارند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ ارديبهشت ۹۵ ، ۲۰:۳۵
حمید احمدی هدایت

فنلاند که بعنوان یکی از بهترین‌ها و شاید هم بهترین نظام آموزشی دنیا شناخته شده، قصد دارد برای بهبود کیفیت، تحولی اساسی در نظام آموزشی خود ایجاد و مواد درسی را حذف کند.
از سال ۲۰۱۶، تمام مدارس این کشور شمال اروپا نظام آموزشی جدید را با عنوان "پدیده یادگیری" در پیش خواهند گرفت.
در این برنامه جدید، کلاس یا مواد درسی وجود نخواهند داشت و جای آنها را "برنامه‌ موضوعی" خواهد گرفت یعنی برنامه‌هایی که با روند یادگیری کودکان سازگارند.
ماریو کالونن، مدیر آموزش و پروش هلسینکی، پایتخت فنلاند، می‌گوید: "در نظام آموزشی سنتی، کودکان به کلاس‌های مختلف می‌روند و برای مثال اول ریاضی دارند، بعد علوم و بعد ادبیات."
"اما در نظام جدید دانش‌آموزان بجای اینکه موضوعات مختلف را منفک از هم یاد بگیرند، حود نقش فعالی خواهند داشت و در برنامه‌ریزی مشارکت می‌کنند."
به گفته ماریو کایلونن، در نظام سنتی که مواد درسی از هم جدا شده‌اند کودکان برای زندگی آینده آماده نمی‌شوند، در حالی که آنها "نیاز به تفکر چند وجهی دارند تا بتوانند مسئله را از زوایای مختلف ببینند و از ابزارهای مختلف برای حل آن استفاده کنند."


تجربه مشترک
هلسینکی پیشتاز تدوین این نظام جدید بوده است، نظامی که دانش‌آموزان می‌توانند موضوع مورد علاقه خود را انتخاب کنند و برای یادگیری همراه با معلمان برنامه‌ریزی کنند.
کایلونن شیوه کار را چنین توضیح می دهد :
برای مثال فرض کنید دانش آموزان کلاس چهارم یک مدرسه علاقه داشته باشند تا همراه با معلم‌های خود تاریخ تکامل تلفن‌های هوشمند را بررسی کنند.
برای بررسی این موضوع، وقتی صحبت از این می‌شود که چرا مردم از موبایل استفاده می‌کنند، ریاضی و آمار به کار گرفته می‌شوند و برای فهمیدن اینکه پیامک چگونه شیوه نگارش مردم را تغییر داده پای ادبیات به میان می‌آید:
"به این ترتیب، دانش‌آموران بسرعت با موضوع ارتباط برقرار می‌کنند."
"پدیده یادگیری" در دو سال گذشته بتدریج در مدارس فنلاند به اجرا گذاشته شده و مدارس ملزم بوده‌اند در هر سال تحصیلی مدتی، معمولا چند هفته- را برای تکمیل و توسعه این یادگیری تجربی اختصاص دهند.
در مورد هلسینکی، مدارس تشویق شده بودند تا سالی دو بار این کار را بکنند.

از معلم تا راهنما
تغییر در نظام آموزشی به این معنا است که آموزگاری هم دچار تغییرات عمده‌ای می‌شود، معلم‌ها دیگر کنترلی روی موضوعات درسی ندارند و باید یاد بگیرند با دانش‌آموزان و معلم‌های دیگر همکاری و مشارکت کنند.
کار آنها دیگر بر اساس درس دادن نیست، آنها باید بیشتر نقش راهنما یا مربی را داشته باشند تا نقش استاد را.
تا ابتدای امسال (شمسی) هفتاد درصد معلم‌های هلسینکی برای اجرای نظام آموزشی جدید آموزش دیده‌اند.
کایلونن می‌گوید: "فکر نمی‌کنم معلم‌ها دیگر بتوانند بنشینند و ببینند چه اتفاقی می‌افتد. من فکر می‌کنم در نظام جدید نقش آنها مهمتر از نظام قدیم خواهد بود بنابراین آنها باید در بکارگیری شیوه جدید بسیار دقت کنند."
نظام آموزشی جدید البته منتقدانی هم دارد.
برای مثال لئو، دانش‌آموز مدرسه‌ای در هلسینکی نظرش را در باره نظام جدیداینگونه بیان می کند : "نظام جدید محاسن و معایب خود را دارد. این شیوه کاملا متفاوتی است و معلم‌ها می‌توانند خلاقیت داشته باشند و شیوه‌های جدید تعلیم و یادگیری را بکار بگیرند و نظام جدید مفرح هم هست."
"اما من پارسال از این شیوه خوشم نیامد چون آزادی خلاق برای یادگیری هر از گاهی چیز خیلی خوبی است اما آموزش سنتی هم جای خود را دارد."

پروفسور تیم اُتس، مدیر گروه ارزیابی تحقیق و توسعه در دانشگاه کمبریج نگران است که تجربه مثبت فنلاند باعث اشتباه کشورهای دیگر شود.
او می‌گوید آموزش در فنلاند زمانی که این کشور بهترین نتایج را در برنامه بین‌المللی ارزیابی تحصیلی دانش‌آموزان (پیسا) بدست آورد به اوج رسید اما در سال‌های اخیر رو به افول بوده است.
(پیسا برنامه سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی اروپا است که کشورها را از نظر دستاوردهای تحصیلی دانش آموزان رده‌بندی می‌کند)
به گفته پروفسور اتس، متولیان آموزش در بسیاری از کشورهای دنیا، به مدارس فنلاند نگاه کردند که ویژگی آنها آزادی عمل وسیع بود و این که دانش آموزان نباید برای رفتن به کلاس بالاتر در پایان هر سال تحصیلی امتحان بدهند و قبول شوند.
پروفسور اتس می‌گوید نتایج خوب فنلاند از سال ۲۰۰۰ به بعد در پیسا، محصول اصلاح نظام آموزشی در دهه ۱۹۷۰ بود که تصمیم‌گیری متمرکز، حضور ناظر در هر کلاس، سرمایه‌گذاری وسیع در تربیت آموزگار و امتحان اجباری در پایان هر سال تحصیلی را تغییر داد.
به نظر می‌رسد که فنلاند همچنان آماده تغییر و آماده یادگیری است و کشورهای دیگر هم احتمالا از مسیری که فنلاند طی خواهند کرد درس‌های زیادی خواهند آموخت.

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ ارديبهشت ۹۵ ، ۲۰:۳۲
حمید احمدی هدایت

این دیدگاه به جنبه های عاطفی بیش از ابعاد شناختی اهمیت می دهد و به کلیت انسان و ارتباط او با جهان هستی توجه خاصی دارد. در این نظریه، رگه های سنت پدیدارشناسی و اگزیستانسیالیسم ( وایتهد، هایدگر، یاسپرس و برگسون )، نظریات مذاهبی همچون مسیحیت، اسلام و بودیسم، نظریات روانشناسان انسانگرا همچون مازلو ( به عنوان اولین فرد ارائه دهنده ی این نظریه )، کارل راجرز، کارن هورنای و روانشناسی هرمنوتیک مشاهده می شود. گرچه گستره ی روشهای مطرح شده در این نظریه وسیع می باشد ولی ویژگی اساسی شهود، استعلا، روحانیت و آموزش و پرورش متلاقی در بیشتر آنها مشهود است. در هر صورت باید گفت که آموزش و پرورش ماورای فردی ( از هر نوع ) در تلاش برای هوشیار کردن فرد در نحوه ی نگریستن او به جهان هستی است و نظر به یادگیری کل گرایانه دارد. گرچه الگوی خاصی در آموزش مورد توجه نیست اما عموماً از فنونی مانند تجسم و تمرکزیابی برای تشویق دانش آموزان در جهت بکارگیری استعدادها و ظرفیتهای درونی آنها استفاده می شود و گرایش ارزیابی ها نیز بسوی رویکردهای تکوینی، باز پاسخ و کل گرایانه است.
در نهایت باید گفت که این نظریه بر ابعادی که در سایر نظریه های برنامه ی درسی مورد غفلت واقع شده و به عنوان مانعی در جهت رشد و شکوفایی بیشتر دانش آموزان بوده، تاکید نموده است. همچنین با توجه به گسترش مسائل و مشکلات مبتلا به جهانی که لزوم همبستگی، همزیستی و همدلی بین ملل مختلف دنیا را می طلبد و همچنین لزوم احترام و رعایت حقوق انسانی و گسترش درک انسانها نسبت به یکدیگر، بنظر می رسد، با توجه به گستره دیدگاههای بکار گرفته شده در این نظریه، پتانسیل لازم برای آماده کردن دانش آموزان در حل مسائل جهانی را دارا می باشد. احتمالاً نیز اصول و روشهای آن با استقبال وسیع تری از سوی نظامهای تربیتی روبرو خواهد شد.

نگارنده :

ویدا فلاحی عضو هییت علمی دانشگاه شیراز

دریافت
حجم: 37.1 کیلوبایت

۴ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ ارديبهشت ۹۵ ، ۲۱:۳۰
حمید احمدی هدایت

 کتاب "درامدی بر دیدگاه های تربیتی ملا احمد نراقی" روانه بازار شد.

نویسندگان :
دکتر محسن فرمهینی فراهانی
دکتر اکبر رهنما
نجمه احمد ابادی ارانی

انتشارات دانشگاه شاهد تهران 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱ ارديبهشت ۹۵ ، ۰۰:۵۱
حمید احمدی هدایت
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱ ارديبهشت ۹۵ ، ۰۰:۴۴
حمید احمدی هدایت

عنوان تعلیم و تربیت اسلامی بعنوان تعامل دمکراتیک نامتقارن

دریافت


حجم: 285 کیلوبایت

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱ ارديبهشت ۹۵ ، ۰۰:۴۲
حمید احمدی هدایت

ایزرایل شفلر( 1922)، فیلسوفی آمریکایی است که سال های کرسی استادی دانشگاه هاروارد را دارا بوده است. وی دارای تألیفاتی در فلسفه ی تعلیم و تربیت، فلسفه ی علم، معرفت شناسی و تربیت دینی است.
بیان نظرات او در فلسفه ی تحلیلی تعلیم و تربیت از موضوعات اصلی است. شفلر در شروع آثار و کتبی که در زمینه فلسفه ی تحلیلی تعلیم و تربیت به رشته تحریر در آورده است، بارها دیدگاه خود را درباره فلسفه، فلسفه ی تحلیلی و فلسفه ی تعلیم و تربیت شرح می دهد. شفلر نخست در تعریف فلسفه می گوید: "فلسفه، جستجوی یک بینش کلی بر پایه ی عقلانیت و منطق است. از لحاظ تاریخی به کسانی فیلسوف گفته می شود که در موضوعاتی چون طبیعت جهان فیزیکی. ذهن، علیت، فضیلت، قانون، تاریخ و اجتماع تفکر و تفحص کرده اند. یک فیلسوف با ابزار دلایل و شواهد در جستجوی دقت و وضوح درباره ی اشیا است. او برای حداکثر بصیرت و حداقل ابهام تلاش می کند. منظور شفلر از پایه ی عقلانی و منطقی توجه صرف به عقل نیست، بلکه او به اعتبار دلایل و قابل قبول بودن ابزارها و روش ها در دست یابی به دانش تأکید دارد. برای مثال، شواهد تجربی که در علوم مد نظر است، خود اساسی قابل قبول در استدلال های علمی و فلسفی است. از دیدگاه او تفاوت فلسفه با علم در آن است که موضوعات فلسفی کلی تر هستند، و فلسفه، علم را روشی برای دست یابی به فهم بیشتر به حساب می آورد و آن را نوعی تجربه ی بشری می شناسد.
سپس شفلر به وضعیت کنونی فلسفه و آن چه دغدغه ی فیلسوفان است می پردازد. از دیدگاه او فلسفه در صورت کنونی آن به سوی وضوح بخشی مفاهیم، تصورات، بررسی روش های استدلال و ارزیابی عقاید بنیادین سوق داده می شود، تا این که به ترکیب باورهای موجود بپردازد و تصویری از جهان ارایه دهد. این رویکرد از ابزارهای منطقی، زبان شناختی و معناشناختی بهره ی فراوان می برد. این برداشت از فلسفه که امروز فراگیر شده است، دارای ریشه ی کهن در سنت فلسفی است. شیوه ی سقراط در بحث و گفتگو برای نقد و ارزیابی مفاهیم و عقاید بی شباهت به تحلیل های فلسفی معاصر نیست. همان گونه که سقراط روش خود را در بسیاری از موضوعات به کار می گرفت، تحلیل های فلسفی معاصر نیز به عرصه های گوناگون دانش بشری وارد شده است. از آغاز قرن بیستم تحلیل های فلسفی در علوم، ریاضیات و اخلاق متداول شد و پس از آن عرصه هایی چون حقوق، مذهب، دیدگاه های اجتماعی و تعلیم و تربیت را نیز در برگرفت.
شفلر در مقدمه ی کتاب عقل و تدریس نظر خود را درباره ی تحلیل در موضوعات و مسایل تربیتی بیان کرده و می گوید:"من در طول سال ها از برخورد تحلیل گرایانه با عناوین تربیتی حمایت نموده و از ارتباط علایق کلی فلسفی با موضوعات خاص تربیتی دفاع کرده ام، اما هیچ گاه تحلیل را به عنوان تلاش فلسفی خودبسنده ای تفسیر نکرده ام که توانایی به بار آوردن یک مکتب فکری تعلیم و تربیت را دارا باشد. تحلیل برای فلسفه امری ضروری است، اما برای کار کردن به مواد و محتوا نیازمند است، برخورد فلسفی با موضوعات تربیتی در واقع ابزارها و روش های تحلیل را پیش فرض می گیرد ولی آن را به دنیای مشترک ما از دانش و عمل ارجاع می دهد. به نظر من جدا کردن اندیشه از عمل برای هر دو زیان بخش است، در حالی که پیوند بین این دو سبب غنای در عمل و وضوح در اندیشه می شود.
از نظر شفلر ویژگی اساسی فلسفه ی تحلیلی روحیه ی علمی با روش های منطقی است. همان روش هایی که در منطق صوری کاربرد دارند و دقت، بیشتر از نظریه پردازی، اساس چنین فلسفه ای است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱ ارديبهشت ۹۵ ، ۰۰:۳۸
حمید احمدی هدایت

دریافت رایگان مقالات و پایان نامه های لاتین از سایت

NDLTD http://www.ndltd.org/resources
دسترسی به متن حدود ۲ میلیون پایان نامه از ۸۰ دانشگاه جهان

http://oatd.org
پایان نامه های موسسه تکنولوژی ماساچوست

(MIT) http://dshttp://dspace.mit.edu/advanced-search
دانشگاه تگزاس

(TEXAS) http://oaktrust.library.tamu.edu/discover
لیست تعدادی از پایان نامه های رایگان در کتابخانه دانشگاه ویلیامز

http://library.williams.edu/theses
پایان نامه های رایگان سایت پروکوئست

http://pqdtopen.proquest.com/search.html
دسترسی رایگان به پایان نامه های دانشگاه های کانادا

http://amicus.collectionscanada.gc.ca/thesescanada-bin/Main/AdvSearch?coll=18&l=0&v=1

تحقیقات و پژوهش های انجام شده تمام متن در دانشگاه هلسینکی

http://helda.helsinki.fi/advanced-search
دانلود بیش از 80 میلیون مقاله و پایانه نامه رایگان

http://freefullpdf.com
[09:21, 6/4/2015] mojibi imi mazandaran: sites
:دانشگاه اهایو
https://etd.ohiolink.edu/ap:1:100766165341125

florida:
http://etd.lib.fsu.edu/ETD-db/

دسترسی به متن
کامل پایان نامه های 435 دانشگاه
از24 کشور اروپایی
http://www.dart-europe.eu/basic-search.php

دسترسی رایگان به بانک مقالات
دانشگاه کالیفرنیا
http://escholarship.org/

دسترسی رایگان به بانک مقالات
دانشگاه TENNESSEE
http://www.lib.utk.edu:90/cgi-perl/dbBro...i?help=148

دسترسی رایگان به 1,550,632 مقاله ی
دانشگاهی
http://www.oalib.com/

دسترسی به پایان نامه های
الکترونیکی دانشگاه ناتینگهام
http://etheses.nottingham.ac.uk/

دسترسی رایگان به کتاب ها و ژورنال
های سایت In Tech
http://www.intechopen.com/

دسترسی رایگان به مقالات علمی —
دانشگاه McGill
http://digitool.library.mcgill.ca/R

برای دانشگاه‌های آمریکایی:
http://etd.ohiolink.edu
برای دانشگاه‌های اروپایی:
http://www.dart-europe.eu/basic-search.php

bookzz.org
golibgen.io

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱ ارديبهشت ۹۵ ، ۰۰:۳۲
حمید احمدی هدایت