دغدغه های من در فلسفه تربیت و فناوری

۳ مطلب در مهر ۱۳۹۷ ثبت شده است

با سلام افرادی که دنبال شغل مناسب در رشته فلسفه در کشورهای خارجی هستند می توانند به ادرس زیر مراجعه و شرایط مدنظرشون رو جستجو و اپلای کنند.

https://philjobs.org

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ مهر ۹۷ ، ۱۹:۰۸
حمید احمدی هدایت

تبیین معرفت‌شناسی ژیل دلوز و علامه طباطبایی و نقد چالشهای رویکرد ریزوماتیک

مقاله 3، دوره 22، شماره 75، تابستان 1397، صفحه 203-226  XMLاصل مقاله (481 K)
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
نویسندگان
سیدمهدی سجادی1 ؛ محسن فرمهینی فراهانی2 ؛ حمید احمدی هدایت  3 ؛ نجمه احمدآبادی آرانی4
1دکتری تخصصی فلسفه تعلیم و تربیت، استاد گروه علوم تربیتی دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس
2دکتری تخصصی فلسفه تعلیم و تربیت، دانشیار گروه علوم تربیتی دانشکده علوم انسانی دانشگاه شاهد
3دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه شاهد(نویسنده مسئول)/ آدرس : تهران، بزرگراه خلیج فارس ( تهران - قم ) ، رو به روی حرم مطهر امام خمینی (ره) ، دانشگاه شاهد / نمابر: 02151215019/ Email: hahmadih67@gmail.com
4دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه پیام نور
چکیده
هدف: هدف از نگارش این مقاله، بررسی «معرفت‌شناسی» در رویکرد ریزوماتیک ژیل دلوز و علامه طباطبایی و نقدهای وارد بر معرفت‌شناسی ریزوماتیک دلوز بر مبنای نظریات علامه طباطبایی بود. روش: از روش های تحلیل مفهومی و انتقادی برای پاسخ به سؤالات پژوهش استفاده شده است. یافته‌ها: مفاهیم اصلی معرفت‌شناختی ریزوماتیک ژیل دلوز شامل نفی بازنمایی دانش، صیرورت و شدن به جای بودن، تجربه‌گرایی استعلایی، کثرت بدون هیچ‌گونه وحدت، شک‌گرایی و نسبی‌گرایی، رد اقتضائات پیشینی، رد تصویر جزمی اندیشه، نفی فرا روایت، عقل‌ستیزی، جنبۀ تولیدی بودن معرفت و فاقد هر گونه وجه کشفی است. نظر به اینکه دیدگاه معرفت‌شناختی ژیل دلوز و مواضع رادیکال وی تا حدود زیادی اعتبار رویکرد درختی در معرفت را در هم شکست و منجر به چالش های جدّی شد، علامه طباطبایی در تقابل جدّی با اندیشمندان غرب و مواضع سکولاری و پساساختارگرایی آنان، در بنیان های معرفت‌شناختی خود بر مبناگروی، مطابقت با واقع به عنوان معیار صدق داعیه‌های دانشی، جهان‌شمولی معرفت فطری، عقل حجت باطنی خداوند و ابزار فهم و دریافت معارف بنیادین، انسان واجد معرفت های فطری، یقینی بودن معرفت و بداهت آن، متعیّن بودن حقیقت و... اشاره می‌کنند. نتیجه‌گیری: معرفت‌شناسی ژیل دلوز حکایت از ایدئولوژی ناسازوار و تقابل های صریح و جدّی با معرفت‌شناسی علامه طباطبایی دارد.
کلیدواژه ها
: رویکرد ریزوماتیک؛ معرفت‌شناسی اسلامی؛ ژیل دلوز؛ علامه طباطبایی؛ نقد

http://ksiu.nahad.ir/article_537.html

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۱ مهر ۹۷ ، ۲۰:۲۵
حمید احمدی هدایت

Ubiquitous learning and massive communication in MOOCs: Revisiting the role of teaching as a praxis

Saeid Zarghami-Hamrah & Marc J. de Vries

مقاله سعید ضرغامی، عضو هیأت علمی گروه فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه خوارزمی و مارک دفریس، استاد فلسفه علم و فناوری دانشگاه دلفت هلند، با موضوع ارزیابی نقش عمل تدریس همچون عملی هنجاری در موک ها، در شماره سوم مجله «اخلاق و تربیت» در سال 2018 منتشر شد. پرسش اساسی این مقاله این بوده است که با توجه به تغییرات رخداده در نقش تدریس در موک ها، تدریس به عنوان گونه ای عمل هنجاری، آن چنان که ویلفرد کار با الهام از ایده ارسطو مطرح کرده است با چه چالش هایی روبرو است؟ در این راستا به دو تغییر عمده یعنی ارتباط انبوه و یادگیری فراگیر اشاره شده است و در هر مورد تحلیل و تبیین شده است که تدریس در مقام عملی هنجاری با چه دشواری هایی روبرو شده است. لازم به اشاره است که مجله اخلاق و تربیت از سوی انجمن بین المللی فیلسوفان تربیت، به میزان سه شماره در سال و به سردبیری پاول سمیرز توسط انتشارات راتلیج (گروه انتشاراتی تیلور و فرانسیس) منتشر می شود. اطلاعات مقالات منتشر شده در این شماره از مجله اخلاق و تربیت در لینک زیر قابل مشاهده است:

https://www.tandfonline.com/toc/ceae20/current?nav=tocList

DOI:10.1080/17449642.2018.1509189

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۱ مهر ۹۷ ، ۰۸:۵۸
حمید احمدی هدایت