تربیت اخلاقی رورتی و نقد آن از منظر علامه طباطبائی (ره)
دوشنبه, ۱۳ فروردين ۱۳۹۷، ۰۹:۵۶ ب.ظ
تحلیل مبانی اخلاق و تربیت اخلاقی در دیدگاه ریچارد رورتی و نقد آن از منظر علامه طباطبائی (ره) |
|
مقاله 6، دوره 13، شماره 4 - شماره پیاپی 46، زمستان 1396، صفحه 0-0 | |
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | |
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22051/JONTOE.2018.11215.1405 | |
نویسندگان | |
نجمه احمد آبادی آرانی1؛ حمید احمدی هدایت 2؛ اکبر رهنما3 | |
1دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت | |
2دانشجوی دکتری دانشگاه شاهد | |
3هیئت علمی دانشگاه شاهد تهران | |
چکیده | |
هدف پژوهش حاضر، تحلیل تربیت اخلاقی ریچارد رورتی و نقد آن بر مبنای نظریات علامه طباطبایی با استفاده از دو روش تحلیل مفهومی و انتقادی است. یافته های پژوهش بیانگر آن است برخی از ریچارد رورتی به عنوان یک فیلسوف پست مدرن در حوزه اخلاق و تعلیم و تربیت نام می برند مهمترین ویژگی های اساسی اخلاق از منظر رورتی مشتمل بر ضد بنیادگرایی بودن اخلاق، کثرت گرایی، ضد سلطه گرایی، همبستگی اجتماعی، اخلاق بدون اصول، پیشرفت اخلاقی و جایگاه کلیدی ادبیات در اخلاق است. از نظر رورتی، تربیت اخلاقی امری اختصاصی و محلی است و هنجارهای جهان شمول وجود ندارد که بتواند راهنمای عمل جهانیان باشد همچنین تربیت اخلاقی رورتی مبتنی بر گفتمان است که با بکارگیری بازیهای زبانی، میتوانیم به یادگیری اخلاقی کمک نماییم .رورتی مهمترین اهداف تربیت اخلاقی را تهذیب یا پالایش، خودسازی و عاملیت انسان، عدم تمایز میان امر واقع و ارزش در تربیت اخلاقی و همگرایی و ادراک متقابل ذکر می کند. در آراء تربیت اخلاقی ریچارد رورتی ، نقطه ضعف ها و اشکال هایی دیده می شود که می توان بر مبنای دیدگاه علامه طباطبایی (ره) به عنوان اندیشمند مسلمان و صاحب نظر در حوزه تربیت اخلاقی مورد نقد و بررسی قرار داد که از جمله میتوان، نفی فطرت در دیدگاه رورتی، نفی فرا روایت ها ، رویکرد تکثر گرایانه و ضد اقتدار گرایانه بودن رورتی در تربیت اخلاقی را اشاره نمود. |
کلیدواژهها | |
علامه طباطبایی؛ ریچارد رورتی؛ تربیت اخلاقی؛ نقد و بررسی |
۹۷/۰۱/۱۳