واکاوی معیارهای معلمی در اندیشه مربیان بزرگ ایران
پذیرش شده در چهارمین همایش ملی تربیت معلم
دریافت چکیده مقالات
حجم: 1.83 مگابایت
واکاوی معیارهای معلمی در اندیشه مربیان بزرگ ایران
دکتر محمد حسن میرزا محمدی[1]، نجمه احمدآبادی آرانی[2]، حمید احمدی هدایت[3]
چکیده
هدف پژوهش حاضر، واکاوی معیارهای معلمی در اندیشه مربیان بزرگ ایران می باشد. از میان تمامی مربیان و اندیشمندان تربیتی ایران، پنج نماینده شامل عیسی صدیق، محمد باقر هوشیار، علی محمد کاردان، غلامحسین شکوهی و علی شریعتمداری انتخاب شده اند. روش های مورد استفاده در پژوهش حاضر شامل روش های تحلیل مفهوم، تاریخی، اسنادی، تطبیقی و انتقادی می باشد. برای رسیدن به هدف پژوهش که مشتمل بر تحلیل و واکاوی معیارهای معلمی در اندیشه مربیان بزرگ ایران است سئوالات پژوهشی به شرح زیر صورت بندی گردید : 1- معیارهای معلمی در اندیشه مربیان از جمله عیسی صدیق، محمد باقر هوشیار، علی محمد کاردان ، غلامحسین شکوهی و علی شریعتمداری چیست ؟ 2- بر مبنای اندیشه های مربیان بزرگ ایران در خصوص معیارهای معلمی ، چه راهکارهایی برای بهبود نظام تربیت معلم می توان ذکر نمود ؟ نتایج پژوهش در خصوص سئوال اول نشان می دهد معلم در نگاه مربیان بزرگ ایران از منزلت و جایگاه خاصی برخوردار است که مشتمل بر معیارهایی است از جمله در نگاه دکتر صدیق؛ عشق به پیشه، احساس مأموریت خاص، سلامت جسمانی، نظم در فکر و روشنی در گفتار ، متخلق به سخاوت و بزرگ منشی، اطلاعات عمومی بالا، شناخت همه جانبه کودک و تسلط به فن تدریس و در نگاه دکتر هوشیار؛ دارا بودن معلوماتی جامع، کمال شخصیتی، ﻣﻈﻬﺮ ﺗﻮﺣﻴﺪی بودن، الگو و اسوه بودن، منشأ مهر و محبت بودن، بازآموزی مدام خود، ایضاح کننده ارزش ها، ایجادکننده فرصت برای استفاده صحیح از آزادی و پذیرش مسؤلیت در متربیان و در نگاه دکتر کاردان؛ توجه به وظایف غیر از تعلیم، نگاه دانش پژوهانه، برخورداری از آزادی اندیشه، برقرار کننده ارتباطات قلبی و معنوی با متربیان، منتقل کننده فرهنگ، توجه به نقش آدم سازی خود، آشنایی با شیوه های تربیت، تبحر در فنون تدریس و داشتن صلاحیت جسمانی، عقلانی و در نگاه دکتر شکوهی ضرورت داشتن فلسفه و هدف معین و برنامه و روش های مشخص در امر تربیت معلم، شخصیت متعادل، مزین به اخلاق، بازآموزی معلمان شاغل، تمرکز فعالیت های تربیت معلم در سازمانی خاص و در نگاه دکتر شریعتمداری؛ سطح معلومات بالا، آشنایی با اصول تعلیم و تربیت و روانشناسی، آگاهی با فرهنگ و معارف اسلامی، تبحر در رشته های درسی، برخورداری از اطلاعات عمومی بالا را می توان اشاره نمود. نتایج پژوهش در خصوص سئوال دوم نیز نشان می دهد مهمترین راهکارهای پیشنهادی برای بهبود نظام تربیت معلم ایران بر مبنای اندیشه مربیان بزرگ می توان به مؤلفه هایی همچون بازآموزی مداوم معلمان جهت کسب دانشهای نوین و متناسب، تبحر در فنون مختلف تدریس، برخورداری از آزادی اندیشه، تخلق به اخلاق آموزش و پژوهش و... را می توان اشاره نمود.
کلید واژه ها: معلم، معیار ، مربیان بزرگ ایرانی