دغدغه های من در فلسفه تربیت و فناوری

واکاوی پژوهش‌های کاربرد واقعیت مجازی در آموزش و یادگیری مبتنی بر مفاهیم پساپدیدارشناسی

نوع مقاله : مقاله علمی- پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان

2 عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان

چکیده

هدف پژوهش حاضر واکاوی پژوهش‌های کاربرد واقعیت مجازی در آموزش و یادگیری مبتنی بر مفاهیم پساپدیدارشناسی می باشد. در این پژوهش برخی از مهم‌ترین مفاهیم پساپدیدارشناسی از قبیل التفات، میانجی‌گری، چندگانگی، غوطه‌وری و دیگر روابط انسان و فناوری به عنوان مبنا قرار گرفت. بدین منظور از روش توصیفی تحلیلی برای واکاوی مقالات موجود در پایگاه های اطلاعاتی استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی اسناد الکترونیکی و مقالات از سال 2017 تا 2022 در پایگاه های اطلاعاتی بود. با جستجو در منابع 150 مورد پژوهش به زبان انگلیسی در فاصله سال‌های 2017 تا 2022 وارد دامنه پژوهش شدند. درنهایت با توجه به ملاک‌های پژوهش تعداد 50 نمونه به صورت هدفمند انتخاب و مورد بررسی قرار گرفت. یافته‌های پژوهش نشان داد کاربرد واقعیت مجازی در آموزش و یادگیری نقش‌های میانجیگری، غوطه‌وری، زمینه‌ای، هرمنوتیک، بدنمندی و غیریت را ایفا می‌کند. در نتیجه واقعیت مجازی می‌تواند در آموزش و یادگیری کاربردی برای تدریس، ابزاری برای تعامل و ارزشیابی و همچنین نقش انگیزشی در یادگیری داشته باشد.

کلیدواژه‌ها

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲/۱۲/۲۳
حمید احمدی هدایت

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی