کتاب مقدمهای بر فلسفۀ تعلیم و تربیت
دکتر سیدمهدی سجادی با همکاری مولود سعوه، کتاب مقدمهای بر فلسفۀ تعلیم و تربیت را به فارسی برگرداند. این اثر را انتشارات نوآوران سینا در 151صفحه و به قیمت 15000تومان به پیشخوان کتابفروشیها فرستاد.
مقدمهای بر فلسفۀ تعلیم و تربیت اثری است از تی.دبلیو مور که با این فصلبندی تدوین یافته است:
فصل اول: فلسفۀ تعلیم و تربیت؛
فصل دوم: نظریۀ عمومی تعلیم و تربیت؛
فصل سوم: دانش و برنامۀ درسی؛
فصل چهارم: تدریس و تربیت؛
فصل پنجم: تعلیم و تربیت، اخلاق و دین؛
فصل ششم: فلسفۀ اجتماعی تعلیم و تربیت.
دکتر سجادی فلسفۀ تعلیم و تربیت را از یکسو رشتهای منشعب از فلسفه میداند و از سوی دیگر رشتهای مرتبط با مسائل تعلیم و تربیت که میخواهد پاسخهایی برای مسائل تربیتی ارائه کند.
وی باور دارد خطری که در کمین فلسفۀ تعلیم و تربیت نشسته است، رویگرداندن به سوی یک قطب و در نهایت تکقطبیشدن است؛ یعنی یا کار تعلیم و تربیت را به حوزۀ عمل محدود کرده و بعد فلسفی آن را ضعیف کنیم یا آن را فقط فلسفی بدانیم و بعد عملی آن را نادیده بگیریم. سجادی گوشزد میکند تعلیم و تربیت هم به فلسفه مربوط است و هم دارای بعد نظری و عملی است و یافتن مناسبات بین دو بعد نظری و عملی تعلیم و تربیت و همچنین ارتباط نظریه و عمل تربیتی با فلسفه ازجمله دغدغههای فیلسوفان تعلیم و تربیت است.
بهگزارش دکتر سجادی، مور چالشهای ناشی از ابهام و ایهام در فهم این مناسبات را زادۀ کاربرد نادرست زبان میداند و چارۀ این بدفهمیها و کژتابیهای زبانی را در فلسفۀ تحلیلی مییابد. وی امیدوار است با رعایت مقدمات و مقومات فلسفهورزی تحلیلی، بهویژه در بخش مفاهیم تربیتی، مشکلات و چالشهای موجود در حوزۀ تعلیم و تربیت رخت بربندد و از میان برود.
دکتر سجادی ترجمۀ این اثر را زمینهای میبیند تا افرادی که به مشرب تحلیلی گرایش دارند، به فهم عمیقتر و دقیقتری از رویکرد فلسفۀ تحلیلی در تعلیم و تربیت دست یابند.