«انتشار هشتمین شماره مجله فلسفه و کودک و چهارمین شماره با درجه آموزشی ـ پژوهشی تحلیلی»
هشتمین شماره فصلنامه تخصصی فلسفه و کودک (چهارمین شماره فصلنامه آموزشی ـ پژوهشی ـ تحلیلی) به صاحب امتیازی آیتالله سیدمحمد خامنهای و مدیر مسئولی زهره حسینی و سردبیری دکتر طوبی کرمانی به چاپ رسید. هیئت تحریریه این مجله: آیت الله سیدمحمد خامنه ای، دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی، غلامرضا اعوانی، دکتر رضا داوری اردکانی، دکتر احد فرامرز قراملکی، دکتر عبدالرزاق حسامی فر، دکتر علینقی باقرشاهی و دکتر قاسم پورحسن می باشند.
این شماره از مطالب زیر تشکیل شده است:
-
پرورش خلاقیت در کودکان از مرتضی اسماعیلی کارتیجی
-
تحلیل نقش مدرسه در ایجاد نظم عمومی، تعامل بین مدیران، مربیان و شاگردان از محمد حیدر یعقوبی
-
بازکاوی و بازسازی داستان «حی بن یقظان» و شیوة کار بست آن در برنامه فلسفه و کودک از نواب مقربی
-
بررسی مبانی نظم عمومی در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بر اساس قرآن کریم از محمدحسن میرزا محمدی، حمیداحمدی هدایت، مصطفی کریمی
-
آموزش نظم به کودک با فلسفه و خردورزی از صغری باباپور، صدیقه احمدی، فریبا اکبرزاده
-
بررسی جایگاه فلسفه برای کودکان در نظم عمومی جامعه از معصومه قدمیاری، رکسانا رشیدپور
-
چارچوبی برای تسهیل گفتگوی کلاسی از محمدرضا واعظ شهرستانی
در سر مقاله این فصلنامه تخصصی به قلم زهره حسینی، می خوانیم: «در قدر و اهمیت تعلیم و تربیت در هر کشور بر اساس فرهنگ حاکم بر آن جامعه، جای بحثی نیست. همه میدانیم که نهاد آموزش و پرورش در هر جامعهیی از اساسیترین نهادهایی است که تأثیر خوب یا بد آن در سالها و یا قرنها بعد مشاهده میشود. هر چه خواستم در این باب چیزی مکتوب کنم باز دیدم در مقابل فرمایشات رهبر عزیزمان در روز معلم ناچیز و ناقص است. سپس به گوشه ای از بیانات پرمغز و گهربار رهبر معظم انقلاب در دیدار با معلمین و فرهنگیان در تاریخ 12/2/94 اشاره کردند. ایشان در این سخنرانی فرمودند:
... معلم خوب میتواند مردان بزرگ، انسانهای بزرگ و شخصیتهای برجسته را خلق کند و بوجود بیاورد، ولو در یک دستگاهی که آن دستگاه خیلی سازگار نیست. پس اصل معلم است. خب معلم میخواهد چکار کند؟ تولید یک نسلی با این خصوصیات: دانا باشد، با ایمان باشد، دارای اعتماد به نفس باشد، دارای امید باشد، دارای نشاط باشد، دارای سلامت جسمی و روحی باشد، روشن بین باشد، با اراده باشد، کم هزینه و پرفایده باشد. معلم، نسلی اینچنینی را میخواهد تربیت کند و اینها چیز کمی نیست ... «معلم، شاغل به شغل انبیاست» «معلمی شغل انبیاست».
منبع :http://www.mullasadra.org/new_site/persian/Affiliated%20Section/PAC/List/PAC8.htm