دغدغه های من در فلسفه تربیت و فناوری

هشتمین شماره فصلنامه تخصصی فلسفه و کودک (چهارمین شماره فصلنامه آموزشی ـ پژوهشی ـ تحلیلی) به صاحب امتیازی آیت‌الله سیدمحمد خامنه‌ای و مدیر مسئولی زهره حسینی و سردبیری دکتر طوبی کرمانی به چاپ رسید. هیئت تحریریه این مجله: آیت الله سیدمحمد خامنه ای، دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی، غلامرضا اعوانی، دکتر رضا داوری اردکانی، دکتر احد فرامرز قراملکی، دکتر عبدالرزاق حسامی فر، دکتر علینقی باقرشاهی و دکتر قاسم پورحسن می باشند.

 این شماره از مطالب زیر تشکیل شده است:

  •  پرورش خلاقیت در کودکان از مرتضی اسماعیلی کارتیجی

  • تحلیل نقش مدرسه در ایجاد نظم عمومی، تعامل بین مدیران، مربیان و شاگردان از محمد حیدر یعقوبی

  • بازکاوی و بازسازی داستان «حی بن یقظان» و شیوة کار بست آن در برنامه فلسفه و کودک از نواب مقربی

  •  بررسی مبانی نظم عمومی در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بر اساس قرآن کریم از محمدحسن میرزا محمدی، حمیداحمدی هدایت، مصطفی کریمی

  • آموزش نظم به کودک با فلسفه و خردورزی از صغری باباپور، صدیقه احمدی، فریبا اکبرزاده

  •  بررسی جایگاه فلسفه برای کودکان در نظم عمومی جامعه از معصومه قدمیاری، رکسانا رشیدپور

  •  چارچوبی برای تسهیل گفتگوی کلاسی از محمدرضا واعظ شهرستانی

 در سر مقاله این فصلنامه تخصصی به قلم زهره حسینی، می خوانیم: «در قدر و اهمیت تعلیم و تربیت   در هر کشور بر اساس فرهنگ حاکم بر آن جامعه، جای بحثی نیست. همه میدانیم که نهاد آموزش و پرورش در هر جامعه‌یی از اساسی‌ترین نهادهایی است که تأثیر خوب یا بد آن در سالها و یا قرنها بعد مشاهده میشود. هر چه خواستم  در این باب چیزی مکتوب کنم باز دیدم در مقابل فرمایشات رهبر عزیزمان در روز معلم ناچیز و ناقص است. سپس به گوشه ای از بیانات پرمغز و گهربار رهبر معظم انقلاب در دیدار با معلمین و فرهنگیان در تاریخ 12/2/94 اشاره کردند. ایشان در این سخنرانی فرمودند:

 ... معلم خوب میتواند مردان بزرگ، انسانهای بزرگ و شخصیتهای برجسته را خلق کند و بوجود بیاورد، ولو در یک دستگاهی که آن دستگاه خیلی سازگار نیست. پس اصل معلم است. خب معلم میخواهد چکار کند؟ تولید یک نسلی با این خصوصیات: دانا باشد، با ایمان باشد، دارای اعتماد به نفس باشد، دارای امید باشد، دارای نشاط باشد، دارای سلامت جسمی و روحی باشد، روشن بین باشد، با اراده باشد، کم هزینه و پرفایده باشد. معلم، نسلی اینچنینی را میخواهد تربیت کند و اینها چیز کمی نیست ... «معلم، شاغل به شغل انبیاست» «معلمی شغل انبیاست».

منبع :http://www.mullasadra.org/new_site/persian/Affiliated%20Section/PAC/List/PAC8.htm

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۶/۳۱
حمید احمدی هدایت

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی