دغدغه های من در فلسفه تربیت و فناوری

پدیدارشناسی

دوشنبه, ۷ دی ۱۳۹۴، ۰۶:۵۶ ب.ظ

پدیدارشناسی

روش پدیدار شناسی یکی از جدیدترین روشهایی به شمار می آید که امروزه دانشجویان و محققین علاقمند به استفاده از آن در پژوهشها ، پایانامه ها و یا در رسالات خود می باشند که پدیدارشناسی معادل  واژه  لاتین فنومنولوژی (phenomenology) مرکب از ازدو واژه فنومن به معنای پدیده یا پدیدار و لوژی به معنای شناخت است  ، مکتبی که با تاکید بر وجود التفاتی ذهن و با هدف منظم ساختن فلسفه بطور کلی، و فلسفه شناخت بطور اخص توسط ادموندهوسرل پایه گذاری شد. این مکتب در پی آن است که با تفکیک آگاهی با واسطه یا بی واسطه از یکدیگر آگاهی انسان را از پدیدارهای ذهنی که بدون واسطه در ذهن وی ظاهر می شوند و ممکن ست حتی عینیت هم نداشته باشند ، مورد مطالعه قرار می دهد .در نظریه هوسرل موضوع فلسفه موضوعات مورد اگاهی ، هر آنچه را که تجربه می کنیم ، اعم از اینکه وجود داشته باشد یا نداشته باشد.

مهم ترین اثر در حوزه ی پدیدار شناسی در مقطع زمانی پیش هوسرل نیز " پدیدار شناسی روح " اثر "هگل" است . از نظر هگل پدیدار شناسی ، علمی است که از رهگذر آن ذهن و روان ، آن گونه که هست شناخته می شود . در واقع دستیابی به حقیقت اشیاء را امکان پذیر می داند و در این خصوص پدیدار شناسی را روشی می داند که امکان دستیابی به این امر را میسر می سازد . پدیدار شناسی چهار شاخه ی اصلی دارد که عبارتند از:

 !- پدیدار شناسی فرارونده (استعلایی) 2- پدیدار شناسی رئالیستی 3- پدیدار شناسی اگزیستانیسالیستی 4- پدیدار شناسی هرمنوتیکی (تفسیری) که هر یک از اینها نمایندگانی دارد.

پدیذار شناسی اگر چه به دلیل ذات حقیقت یاب خود روش هرمنوتیک را اساس کار خود قرار داده، و به دنبال فهم پدیده از جهان پیرامون خود است اما بطورکلی اساس پدیدار شناسی شک دکارتی است و بر مبنای همین شناخت حقیقت را هدف اصلی خود قرار داده است و باید به این نکته توجه و دقت داشته باشیم که روان شناسی پدیدارشناسی را با پدیدار شناسی به مثابه روش تحقیق اشتباه نگیریم.اگر چه اینها باهم ارتباط دارند.اما پدیدار شناسی به مثابه روش گام بندی ها ارائه می شود و در روان شناسی پدیدار شناسی در باره رهیافت های فلسفی بحث می شوند . این روش در کلیه ی سطوح کاربرد داشته و هم چنان بعنوان یک روش صحیح هم به لحاظ فلسفی و هم به لحاظ علمی جهت شناخت حقیقت مطرح است و توشط بزرگان علم و فلسفه و اندیشمندان و محققان و دانشجویان فلسفه تعلیم و تربیت در کارهای تحقیقی به منزله روش پژوهش کیفی مورد استفاده قرار می گیرد امیدوارم که توانسته باشم به مثابه ی قطره ای از دریا، حق مطلب را ادا کرده باشم.

منابع :

1- - برگرفته از مقالع فهیمه دهقانی ناژاوانی  سایت http://www.pajoohe.com

2- برگرفته از ویکی پدیا، دانشنامه آزاد   

3- برگرفته از وب سایت رسمی دکتر مرتضی ایمانی راد نویسنده حسینعلی احمدی.

4- پدیدارشناسی چیست؟ لسترایمیری مترجم علی نجات غلامیhttp://husserl.blogfa.com/post-43.asp

به نقل از وبلاگ : http://tarbiatenovin.mihanblog.com/

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۱۰/۰۷
حمید احمدی هدایت

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی