دغدغه های من در فلسفه تربیت و فناوری

برنامه ی درسی ماورای فردی

چهارشنبه, ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۵، ۰۹:۳۰ ب.ظ

این دیدگاه به جنبه های عاطفی بیش از ابعاد شناختی اهمیت می دهد و به کلیت انسان و ارتباط او با جهان هستی توجه خاصی دارد. در این نظریه، رگه های سنت پدیدارشناسی و اگزیستانسیالیسم ( وایتهد، هایدگر، یاسپرس و برگسون )، نظریات مذاهبی همچون مسیحیت، اسلام و بودیسم، نظریات روانشناسان انسانگرا همچون مازلو ( به عنوان اولین فرد ارائه دهنده ی این نظریه )، کارل راجرز، کارن هورنای و روانشناسی هرمنوتیک مشاهده می شود. گرچه گستره ی روشهای مطرح شده در این نظریه وسیع می باشد ولی ویژگی اساسی شهود، استعلا، روحانیت و آموزش و پرورش متلاقی در بیشتر آنها مشهود است. در هر صورت باید گفت که آموزش و پرورش ماورای فردی ( از هر نوع ) در تلاش برای هوشیار کردن فرد در نحوه ی نگریستن او به جهان هستی است و نظر به یادگیری کل گرایانه دارد. گرچه الگوی خاصی در آموزش مورد توجه نیست اما عموماً از فنونی مانند تجسم و تمرکزیابی برای تشویق دانش آموزان در جهت بکارگیری استعدادها و ظرفیتهای درونی آنها استفاده می شود و گرایش ارزیابی ها نیز بسوی رویکردهای تکوینی، باز پاسخ و کل گرایانه است.
در نهایت باید گفت که این نظریه بر ابعادی که در سایر نظریه های برنامه ی درسی مورد غفلت واقع شده و به عنوان مانعی در جهت رشد و شکوفایی بیشتر دانش آموزان بوده، تاکید نموده است. همچنین با توجه به گسترش مسائل و مشکلات مبتلا به جهانی که لزوم همبستگی، همزیستی و همدلی بین ملل مختلف دنیا را می طلبد و همچنین لزوم احترام و رعایت حقوق انسانی و گسترش درک انسانها نسبت به یکدیگر، بنظر می رسد، با توجه به گستره دیدگاههای بکار گرفته شده در این نظریه، پتانسیل لازم برای آماده کردن دانش آموزان در حل مسائل جهانی را دارا می باشد. احتمالاً نیز اصول و روشهای آن با استقبال وسیع تری از سوی نظامهای تربیتی روبرو خواهد شد.

نگارنده :

ویدا فلاحی عضو هییت علمی دانشگاه شیراز

دریافت
حجم: 37.1 کیلوبایت

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۲/۱۵
حمید احمدی هدایت

نظرات  (۴)

تقریبا یک هفته از رحلت استاد گرانمایه ی تعلیم و تربیت، آقای دکتر غلامحسین شکوهی می گذرد.  ارادت مثال زدنی مرحوم دکتر شکوهی به جامعه ی تعلیم و تربیت را می توان در در عبارات تقدیمی کتاب ارجمند «مبانی و اصول آموزش و پرورش» ایشان، ملاحظه کرد؛ آنجا که نگاشته اند:

"کتاب حاضر را از روی بلند پروازی و با فروتنی تمام به معلمان تقدیم داشته ام. چنانچه همکاران گرامی این پیشکش را به حق شایسته ی خویش ندانند، با اجازه ی خودشان آن را به کودکان که همه باید در خدمت آنان باشیم تقدیم خواهم کرد؛ باشد که یکی از این دو گروه به دیده ی اغماض یا حسن قبول در آن بنگرد."

                                                                         «روحش شاد و راهش پر رهرو باد»
پاسخ:
بسیار عالی
یاداوری خوبی بود.
روح بزرگ مرد تعلیم وتربیت شاد
۰۴ آبان ۹۵ ، ۲۲:۵۸ یک دانش آموخته
حالا شما تعبیر «بزرگ مرد تعلیم و تربیت» را برای مرحوم دکتر شکوهی به کار بردید که البته تعبیری رسا و خالی از مبالغه است اما به خاطر دارم که بهار 86 و در یکی از شماره های نشریه دانشجویی، بچه های کارشناسی 83 همین تعبیر را برای مرحوم دکتر کاردان به کار بردند و از قضا نشریه به دست آقای دکتر سبحانی نژاد رسید و ایشان نیز ما را دانشجوی غالی برشمردند و افزودند که این دست قلم فرسایی های شما راه به جایی نمی برد. گذشت و در زمستان 86 دکتر کاردان هم دار فانی را وداع گفتند. خدا غریق رحمت کند روح هر دو بزرگوار را اما غرض این که مراقب باشید خبر استعمال این قسم تعابیر از جانب شما- خاصه در مورد اساتید «فلسفه تعلیم و تربیت»- به سمع آقای دکتر سبحانی نژاد نرسد که آن طرف قضیه را فراشان می دانند و چوب دستی های آن ها.
پاسخ:
سلام ممنون از حسن توجه و نکاتی که مطرح کردید.
۲۶ دی ۹۵ ، ۱۱:۴۱ دانشجوی تربیت مدرس
این مقاله از آن خانم ویدا فلاحی عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز است و تعجب است از شما که بدون ذکر نام ایشان این مقاله را به نحوی به نام خود قرار داده اید!
پاسخ:
سلام و تشکر 
برداشت شما در خصوص بنده اشتباه است.
اگر فایل را دانلود و قسمت منابع را می دیدید دقیقا قید شده هییت علمی دانشگاه شیراز چون اسم دقیق ایشان را نمی دانستم.
پست مربوط اصلاح شد.

۳۱ خرداد ۹۶ ، ۱۰:۰۴ دانشجوی دکتری
سلام . بسیار عالی

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی