دغدغه های من در فلسفه تربیت و فناوری

کتاب مقدمه‌ای بر فلسفۀ تعلیم و تربیت

يكشنبه, ۳۰ خرداد ۱۳۹۵، ۰۳:۴۸ ب.ظ

دکتر سیدمهدی سجادی با همکاری مولود سعوه، کتاب مقدمه‌ای بر فلسفۀ تعلیم و تربیت را به فارسی برگرداند. این اثر را انتشارات نوآوران سینا در 151صفحه و به قیمت 15000تومان به پیشخوان کتابفروشی‌ها فرستاد.

مقدمه‌ای بر فلسفۀ تعلیم و تربیت اثری است از تی.دبلیو مور که با این فصل‌بندی تدوین یافته است:
فصل اول: فلسفۀ تعلیم و تربیت؛
فصل دوم: نظریۀ عمومی تعلیم و تربیت؛
فصل سوم: دانش و برنامۀ درسی؛
فصل چهارم: تدریس و تربیت؛
فصل پنجم: تعلیم و تربیت، اخلاق و دین؛
فصل ششم: فلسفۀ اجتماعی تعلیم و تربیت.

دکتر سجادی فلسفۀ تعلیم و تربیت را از یک‌سو رشته‌ای منشعب از فلسفه می‌داند و از سوی دیگر رشته‌ای مرتبط با مسائل تعلیم و تربیت که می‌خواهد پاسخ‌هایی برای مسائل تربیتی ارائه کند.
وی باور دارد خطری که در کمین فلسفۀ تعلیم و تربیت نشسته است، روی‌گرداندن به سوی یک قطب و در نهایت تک‌قطبی‌شدن است؛ یعنی یا کار تعلیم و تربیت را به حوزۀ عمل محدود کرده و بعد فلسفی آن را ضعیف کنیم یا آن را فقط فلسفی بدانیم و بعد عملی آن را نادیده بگیریم. سجادی گوشزد می‌کند تعلیم و تربیت هم به فلسفه مربوط است و هم دارای بعد نظری و عملی است و یافتن مناسبات بین دو بعد نظری و عملی تعلیم و تربیت و همچنین ارتباط نظریه و عمل تربیتی با فلسفه ازجمله دغدغه‌های فیلسوفان تعلیم و تربیت است.
به‌گزارش دکتر سجادی، مور چالش‌های ناشی از ابهام و ایهام در فهم این مناسبات را زادۀ کاربرد نادرست زبان می‌داند و چارۀ این بدفهمی‌ها و کژتابی‌های زبانی را در فلسفۀ تحلیلی می‌یابد. وی امیدوار است با رعایت مقدمات و مقومات فلسفه‌ورزی تحلیلی، به‌ویژه در بخش مفاهیم تربیتی، مشکلات و چالش‌های موجود در حوزۀ تعلیم و تربیت رخت بربندد و از میان برود.
دکتر سجادی ترجمۀ این اثر را زمینه‌ای می‌بیند تا افرادی که به مشرب تحلیلی گرایش دارند، به فهم عمیق‌تر و دقیق‌تری از رویکرد فلسفۀ تحلیلی در تعلیم و تربیت دست یابند.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۳/۳۰
حمید احمدی هدایت

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی