فلسفه ی تعلیم و تربیت دانشگاه شاهد تهران

دکتری تخصصی (PHD) فلسفه ی تعلیم و تربیت دانشگاه شاهد تهران - ورودی نیمسال دوم 93

فلسفه ی تعلیم و تربیت دانشگاه شاهد تهران

دکتری تخصصی (PHD) فلسفه ی تعلیم و تربیت دانشگاه شاهد تهران - ورودی نیمسال دوم 93

فلسفه ی تعلیم و تربیت دانشگاه شاهد تهران

با سلام و ادب
فضای حاضر توسط یکی از دانشجویان دکتری فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه شاهد طراحی شده تا مقدمه ای برای ارتباط بیشتر دانشجویان دکتری فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه های کشور و تعامل مثبت و سازنده در راستای رشته فلسفه تعلیم و تربیت باشد. امید است بتوانیم با این درگاه حلقه ارتباطی در بین دانشجویان دکتری و معرفی دانشگاه شاهد باشیم.
جهت عضویت در گروه تلگرام دانشجویان دکتری فلسفه تعلیم و تربیت به پست الکترونیکی زیر پیام دهید.
teacher67@gmx.com
لازم به ذکر است عضویت در این گروه فقط مختص دانشجویان دکتری و اساتید فلسفه تعلیم و تربیت می باشد.
با تشکر
حمید احمدی هدایت

کتاب مرگ شناسی و آثار تربیتی آن در مثنوی مولانا

دوشنبه, ۳۱ خرداد ۱۳۹۵، ۰۸:۲۸ ب.ظ


دکتر زهرا قنبرپور با همکاری محمد حسین یارمحمدیان، ،کتاب مرگ شناسی و آثار تربیتی آن در مثنوی مولانا را تالیف کرده اند.این اثر را انتشارات پادینا با مشارکت دانشگاه آزاد واحد اصفهان خوراسگان در 190 صفحه به قیمت 20000 تومان به پیشخوان کتابفروشی ها فرستاد.
مرگ شناسی و آثار تربیتی آن در مثنوی مولانا اثری است که با این فصل بندی تدوین یافته است:
فصل اول: زندگی نامه و انسان شناسی مولانا؛
فصل دوم: هدف از آفرینش و حقیقت انسان؛
فصل سوم: مرگ شناسی مولانا و آثار تربیتی مرگ
دکتر قنبرپور و دکتر بارمحمدیان بعد از بررسی های انجام شده در مثنوی مولانا،مساله مرگ را بعد از خدا اساسی ترین محور اندیشه بشری در طول تاریخ میدانند و اعتقاد دارند که مولانا انسان را با همه ظرافت و پیچیدگیهای منحصر به فرد خودش بیان کرده است.در اشعار این عارف نامدار،سه معما همیشه برای بشر سوال برانگیز بوده است:مرگ ،عشق،خدا و مولانا از سه جنبه به مساله مرگ می پردازد:
نگاه به جهان
نگاه به انسان
نگاه به خدا
و جهان هستی ما از دیدگاه مولانا به سه عالم تقسیم می شود؛
عالم عدم
عالم خیال
عالم ماده
مولانا عموما جهان را از چشم خدا نگاه می کند و از این جهت جز زیبایی در پدیده های عالم و جز امتحان الهی در وقایع مربوط به انسانها چیزی احساس نمی کند.وی انسان را ترکیبی از روح و جسم می داند که با رسیدن زمان مرگ ،انسان به سوی اصل خود که عالم مجردات است باز می گردد.
در مثنوی،مولانا بیشتر به اخلاق و تربیت نظر دارد و مثل یک شیخ تربیت می کوشد که خواننده را از خود بیرون آورد و از او چیز تازه ای بسازد.نگاه مولانا به مرگ،سازماندهی شده و دارای طرح و اندیشه قبلی همراه با ارایه نظریات و بیانات کلامی و عقیدتی است و مرگ در کلام وی در مثنوی،با نگاه مثبت نگریسته شده و پدیده ای محبوب و خواستنی در نزد مولانا است.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۳/۳۱
حمید احمدی هدایت

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی