فمینیسم مدرن و پست مدرن تربیتی
پنجشنبه, ۲۵ بهمن ۱۳۹۷، ۰۹:۰۸ ق.ظ
تحلیل رهیافتهای تربیتی فمینیسم مدرن و پستمدرن و نقد آن برمبنای تعلیموتربیت اسلامی |
|
| مقاله 2، دوره 26، شماره 39، تابستان 1397، صفحه 35-52 |
|
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | |
| نویسندگان | |
| نجمه احمدآبادی آرانی1؛ عباس شکاری2؛ حمید احمدی هدایت |
|
| 1دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه پیام نور تهران | |
| 2استادیار دانشکده علوم انسانی دانشگاه کاشان | |
| 3دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه شاهد تهران | |
| چکیده | |
| هدف پژوهش حاضر، تحلیل رهیافتهای تربیتی فمینیسم مدرن و پستمدرن و نقد آن برمبنای تعلیموتربیت اسلامی با استفاده از روشهای تحلیل تطبیقی و انتقادی است. یافتههای پژوهش، بیانگر آن است که در فمینیسم مدرن تربیتی بر برابری حقوق زن و مرد، پرداختن به نظریات عام و جهانشمول، تأکید بر نقد فرهنگی و مخالفت با دوگانهانگاری جنسیتی و در فمینیسم پستمدرن تربیتی بر اصل تفاوت انسانها بهویژه تفاوتهای میان زنان و مردان، تردید در روایتهای کلان، تقویت گفتمان و ساختارشکنی، تأکید شده است. فمینیسم مدرن و پستمدرن تربیتی، درعیناینکه، یکسری موانع و مشکلات را از زنان گرفت و حقوقی را به آنان اعطا کرد، ولی موانع و چالشهایی را برای بشریت و بهویژه زنان ایجاد کرد که برمبنای آموزههای اسلامی میتوان آنها را مورد نقد و بررسی قرار داد. ازجمله این نقدها میتوان بر چشمپوشی فمینیسم مدرن از تفاوت زن و مرد در راستای تناسبمحوری؛ نسبیتگرایی و بیثباتی اخلاقی در فمینیسم پستمدرن؛ غایتهای متفاوت در اکتساب علوم در آموزههای تربیتی فمینیسم (مدرن و پستمدرن) و اسلام؛ تأکید افراطی فمینیسم پستمدرن بر گفتمان بهجای عمل و عینیت و تضعیف نهاد خانواده بهمثابه اصلیترین کانون تربیتی در فمینیسم مدرن، اشاره کرد. | |
| کلیدواژهها | |
| فمینیسم مدرن؛ فمینیسم پستمدرن؛ تربیت اسلامی؛ نقد و بررسی | |
۹۷/۱۱/۲۵